Synagogan

Göteborgs Synagoga

Göteborgs Synagoga

Göteborgs Synagoga uppfördes 1855 av byggmästare August Krüger och den ligger i anslutning till församlingshuset på Östra Larmgatan 12. Byggnadsstilen är en blandning av morisk, bysantisk och svensk nationalromantisk stil. Den rymmer 300 sittande besökare och har en Marcussenorgel som används vid konserter.

Orgeln användes i sabbatsgudstjänsterna fram till 70-talet, men efter ett beslut i församlingsfullmäktige togs orgelmusiken som ackompanjemang till psalmsången bort. Då hade synagogan en kristen organist, eftersom en jude inte kan spela musik på sabbaten.

Gudstjänsten i Göteborgs synagoga har hela tiden varit präglad av kontinentala, liberala idéer, men präglas av vissa traditionella inslag, såsom att kvinnor och män fortfarande sitter åtskilda.

Studiebesök i synagogan med guide för skolklasser och andra grupper sker efter bokning.

Klicka här för att komma till bokning.

Maggid Benjamin Gerber

Benjamin Gerber är församlingens religiösa tjänsteman och andlig ledare för församlingens Masortirörelse.

Han leder gudstjänster och håller kurser i judendom och för konverteringar.

Han arbetar också på judiska ålderdomshemmet och är tillgänglig för råd och själavård, bland annat för stöd och råd i samband dödsfall och sorg.

Benjamin förrättar även huvuddelen av församlingens begravningar. Han svarar också på frågor kring judendom, judiskt liv, historia, judiska bibeltolkningar med mera.

Vid behov att komma i kontakt  med Benjamin mailar eller ringer du honom.

E-mail: Benjamin.Gerber@jfgbg.se
Tel: 031 10 94 08, helgfria vardagar mån-fre 10:00-15:00.

kantorn

Kantor Emeritus Leon Perlman

Kantor Leon Perlman undervisar Bar- och Bat-Mitsva-eleverna.

Kantor Perlman kan vid behov vara officiant vid begravningar. Önskas en alija i samband med en simcha, ta kontakt med kantor Perlman per e-post.

För mer information om detaljer kring ovanstående var god ta kontakt per telefon till kansliet eller e-post till kantor Leon Perlman.

Kontakt:
E-mail: cantorleon@gmail.com

JUDISKA FÖRSAMLINGENS GUDSTJÄNSTTIDER

Kontakta jf@jfgbg.se för gudtjänsttider då de ändras från vecka till vecka.
Ange vem ni är och i vilket syfte ni vill veta tiderna.
Tänk på att om man ej är medlem bör man anmäla sitt intresse minst 2 veckor innan tänkt besök.
Om besöket gäller någon/några av de stora chagimen gäller speciella regler och man måste förboka och köpa en biljett.