Kafé Cholem

Drömmarnas kafé

Kafé Cholem

Detta är ditt forum för judisk kultur i Göteborg. Kafé Cholem verkar ideellt för att befrämja och sprida judisk kultur. Hos oss lyfter vi även fram de kulturer som historiskt befruktat den europeisk-judiska kulturen, såsom den romska, ryska, spanska och östeuropeiska.

Vi träffas mellan två och fyra gånger per termin och lyssnar på levande musik, spelar sketcher, läser dikter och sjunger. Vår idé är att erbjuda en lagom blandning av god, hemlagad mat och inspirerande kulturupplevelser till ett billigt pris. Alla som arbetar med kaféet gör det utan ersättning (fast en tallrik soppa och en macka ingår förstås!).

Vi brukar hålla till på olika föreningslokaler i Göteborg, och ibland håller vi till på Judiska Församlingen på Östra Larmgatan 12. Vi anlitar professionella musiker och skådespelare, likaväl som vi uppmuntrar alla våra besökare att själva våga stå på scen! Kafé Cholem är drömmarnas kafé (cholem är jiddisch och betyder dröm). Om du drömmer om att spela, sjunga, spexa, deklamera eller bara uttrycka din kreativitet - gör det hos oss!

Kafé Cholem drivs av Föreningen Jiddischkultur i Göteborg.

Besök gärna hemsidan www.jiddischgoteborg.wordpress.com

Vill du ha kontakt med oss som ansvarar för Kafé Cholem?
Skicka ett mail till jiddischkultur@gmail.com