Familj

post_img

Att vara jude

Eftersom judendomen i första hand är en ”så-här-skall-man-leva”-religion snarare än en ”detta-skall-man-tro”-religion, är det viktigt att man som jude är insatt i det judiska sättet att leva.

Alla de olika religiösa ritualerna i vardagslivet har sin grund i Tora (de Fem Moseböckerna) och skall vara påminnelser för juden att leva ett moraliskt högtstående liv.

De olika matreglerna är till för att lära juden att kunna göra val i livet och att höja ätandet till en helig handling. Reglerna kring äktenskap och umgänge med medmänniskorna har samma syfte.