Auschwitz entre

Judiska Församlingen i Göteborg erbjuder skolor personliga vittnesmål från Förintelsen

Judiska församlingen i Göteborg besöks årligen av ca 5 000 elever från skolor i och runt vår stad. Sedan lång tid har vi fått förfrågningar från lärare och elever om att erbjuda vittnesmål från Förintelsen som komplement till historieundervisningen om Förintelsen.

Judiska Församlingen erbjuder nu Din skola, kostnadsfritt, en föreläsare från vår församling som berättar sin personliga historia från Förintelsen antingen i samband med minnesdagen den 27 januari eller vid en annan tidpunkt under läsåret som passar Din skola.

Anmälan görs via vår web-sida
Klicka här för att komma till sidan.

Alternativt kan du kontakta http://zikaron.se/kontakt/ (vittnesmål lämnas av en tredjegenerationens överlevande, ungdomar från Göteborgsområdet i 18–30 årsåldern).

Synagogan

Bokning av synagogsvisning

Studiebesök i Synagogan med guide sker efter förfrågan med dag och tid. Studiebesök kan ske varje helgfri vecka (judisk och/eller svensk helg), mån-tors 9.00-15.00, lunchstängt mellan 12.00-13.00. Inga studiebesök på fredagar, kvällar, veckoslut eller helger.

Önskemål om studiebesök skall ske minst tre veckor före besöket. Vi tar emot studiebesök från årskurs 5.

Studiebesöket är kostnadsfritt för skolelever och studeranden i Göteborg. Studiebesöket tar ca en timma.

För övriga tar vi ut en säkerhetsavgift på 50 kr/pers. Den betalas företrädesvis via faktura eller SWISH 1235698360.

Anmälan görs via vår web-sida
Klicka här för att komma till sidan.

Svingelns begravningsplats

Västra Götalandsregionen stöttar upprustning av judisk begravningsplats

Kulturnämnden bidrar med 400 000 kronor till upprustningen av den gamla judiska begravningsplatsen vid Svingeln i Göteborg.

Med anor från 1700-talet är den gamla judiska begravningsplatsen av stort kulturhistoriskt värde. Platsen har under årens lopp varit utsatt för både naturligt slitage och skadegörelse.

Begravningsplatsen anlades i slutet av 1700-talet och är en av fem judiska begravningsplatser från 1700-talet i Sverige. Renoveringen görs av Projektet Gamla mosaiska begravningsplatsen i Göteborg i nära samarbete med Judiska Församlingen.

Läs mer på VG-Regionens hemsida.